poniedziałek, 2 stycznia 2012

Darmowe IDE do F#

    Ostatnio szukałem narzędzia, które pozwoli mi programować w domu w F#. Oczywiście, nie chciałem płacić za żadną licencję, ani tym bardziej pisać w kodu w notatniku (interesowało mnie IDE). Na razie w ofercie Microsoftu nie ma czegoś takiego, jak Visual F# Express Edition (pomimo, że F# jest w tej chwili jednym z trzech, obok C# i VB, głównych języków .NETa), więc postanowiłem sprawdzić inne darmowe środowiska.
    Na pierwszy ogień poszedł SharpDevelop. Środowisko to rzeczywiście pozwala na tworzenie projektów F#, ale nie oferuje żadnych narzędzi, do których przyzwyczajony jest każdy programista. Nie ma ani podpowiadania składni, ani dokumentacji funkcji po najechaniu na nią myszką, ani żadnych innych ułatwień. Jedyne, co mamy, to edytor kodu z (zawierającym bugi) kolorowaniem składni oraz integracja z kompilatorem. Według mnie, to zdecydowanie za mało, jak na IDE.
    Później znalazłem informacje, że MonoDevelop ma wtyczkę do F#, która wspiera podpowiadanie składni. Niestety, nie udało mi się jej zainstalować (a próbowałem na wszelkie możliwe sposoby). Z tego, co zdążyłem się zorientować wynika, że do najnowszej windowsowej wersji MonoDevelop wdarł się bug uniemożliwiający instalację wyżej wymienionej wtyczki.
    W zaistniałej sytuacji spróbowałem trzeciej opcji, która polegała na zainstalowaniu Visual Studio 2010 Shell, czyli czystego VS bez wsparcia dla żadnego języka, a następnie zainstalowaniu F#. Po tym zabiegu VS zaczął wspierać F# w pełnym zakresie (identycznie, jak w płatnej wersji), czyli osiągnąłem swój cel :-)
    Podobno można również programować w F# przy użyciu Emacsa, ale tej opcji nawet nie sprawdzałem, bo nie jestem przyzwyczajony do tego środowiska...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz